Každoročne sa začiatkom júna organizujú po celom svete podujatia v rámci svetového týždňa oceánov. Neobvyklým hrdinom tejto iniciatívy sú planetáriá. Práve planetáriá ponúkajú najlepší spôsob, ako sa divák môže vnoriť do obrazového a zvukového zážitku, ktorý prekračuje hranice medzi vesmírom a oceánmi.
Časopis Forbes zverejnil rozhovor so zakladateľom spoločnosti Embodied Sounds, ktorá pri príležitosti svetového týždňa oceánov zverejnila nový audiovizuálny program, ktorý pohltí diváka. Takýto digitálny obsah je vhodné prezentovať najlepšie v planetáriu, ktorých sú po svete tisíce vo všetkých väčších mestách.
Joshua Sam Miller v rozhovore uvádza, že výroba programu bola výbornou príležitosťou pre nezávislých tvorcov z rôznych častí sveta. Produkčná spoločnosť dala priestor desiatkam tvorcov, s ktorými mali v minulosti skúsenosť a preukázali, že dokážu tvoriť tematicky vhodný obsah na projekciu v planetáriu.
Výsledný program je svojim zameraním na pomedzí zážitkového umenia a vzdelávacieho osvetového obsahu. Podnetné zábery z oceánskeho života pôsobia na diváka spoločne s hudobnou zložkou. Zámerom je nielen stimulovať, zmyslové vnímanie, predstavivosť a túžbu objavovať, ale súčasne sa diváci naučia nové fakty, ktoré im zostanú v hlave aj po skončení programu.
Obvyklé vzdelávacie kanály nemajú ani zďaleka taký vplyv na myseľ návštevníkov, ako planetárium, ktoré má stále schopnosť ohromiť aj poučiť. V tomto prípade sa jedinečné schopnosti planetária využívajú na podporu ochrany oceánov. Návštevníci bezprostredne zažijú napríklad vplyv klimatickej zmeny na koralové útesy či život migrujúcich veľrýb.
Skupina tvorcov najprv uvažovala o zorganizovaní celosvetovej série koncertov na podporu ochrany oceánov. Keď si však uvedomili všetky organizačné aj finančné prekážky, museli začať myslieť viac kreatívne. Prišli s myšlienkou využiť existujúcu infraštruktúru planetárií, ktoré sú dostupné po celom svete, majú špičkové obrazové aj zvukové vybavenie, majú rozvinuté distribučné kanály na šírenie digitálneho obsahu a majú stabilne vysoký okruh návštevníkov, ktorých tento druh programu oslovuje.
Redakcia sa na záver spýtala, či autori uvažovali o rozšírení ponuky aj pre digitálne okuliare s virtuálnou realitou, aby si program mohli pozrieť aj individuálni používatelia. Producent programu odpovedal, že zvážia aj ponuku pre individuálnych záujemcov a s malými úpravami je možné program ponúkať aj pre okuliare s VR, alebo dokonca len zvukovú stopu bez obrazu, ktorú si môžu ľudia púšťať do slúchadiel. My dodáme, že takéto riešenia síce sú technicky možné, ale ich dosah na verejnosť je marginálny a neposkytne ani zďaleka taký zážitok, ako návšteva planetária.